Game Review: Halo 4

GamesReview

Steve Polak

2. november 2012

9 bilder

Igjen står sjefen alene

Det har vært en stund, men herreherren er tilbake. Halo 4 er endelig utgitt, og eventuelle bekymringer om franchisen som håndteres av en ny utvikler, har blitt slått på en veldig stor måte. Det siste spillet gir et flott ensemble med funksjoner til bordet og leverer en tur de kraften av flotte Halo- stilmomentene som fans vil virkelig elske. Vi har gjennomgått spillet på Xbox 360.

Når du fyrer opp Halo 4, er du ikke sikker på hva du kan forvente. Har utviklere 343 Industries det som trengs for å fortsette der folkene fra Bungie sluttet seg? Hvordan kan denne godt slitte franchisen føles frisk, og hvilke nye fiender vil angripe sjefen? Spillet starter nesten pensjonært, etter hvert som du blir brakt igjen etter en cryo søvn, og finner at du og Cortana, din holografiske assistent, er alene på et ødelagt UNSC romskip.

Ting brenner opp ganske fort skjønt, som en merkelig overføring setter deg på et oppdrag som til slutt ser deg kjempe mot en ondskapsfull ny trussel mot menneskeheten. Halo 4 er et nydelig oppnådd spill for en første gangs studio med en av de vanskeligste handlingene å følge i bransjen. Bungie har skapt en så strålende arbeidsgruppe at deres Halo- spill ville skremme mange som er belastet med å ta over regjene. Heldigvis har 343 Industries vist seg mer enn opp til oppgaven.

Imponerende, denne gangen rundt hvert element vi har blitt kjent med og kjærlighet, har blitt gitt enda mer polsk. Spesielt narrativet har blitt tweaked, slik at fokuset er skarpere, og historien føles nærmere knyttet til dine handlinger. En av kritikkene til tidligere spill er til tider narrativet har skjedd på å være nesten hjelpe, da handlingen alltid var så enkel at du ikke behøvde å vite hvorfor du skjøt, du måtte bare holde den utløseren fingeren primet.

Denne gangen er det spirete fortellende tråder, med en rekke parallelle plottlinjer undersøkt samtidig. Viktigst av alt betyr de "noe" noe. Historien tar vekt og du vil bli trukket inn av det som skjer, ikke bare være glad for å sprenge bølgen etter bølgen av irrelevante romvesener.

Uten å ødelegge overraskelsene, ser kjerneverdenen deg på å avdekke en helt ny fremmede makt, Prometheans, og dette nye onde er ledet av et styggt og intensivt hatfullt monster som heter Didact. Du vil bli kjent med og bli jaktet av ham over tid, og denne trusselen legger virkelig til noe Halo har trengte lenge, en virkelig forferdelig skurk for deg å fokusere på energiene dine på.

På toppen av dette er det rikelig med samspill mellom master Chief og Cortana. Alt er ikke bra i dette forholdet, da din holografiske følgesvenn vender mot sin egen teknologiske dødelighet. Vi vil ikke ødelegge det ved å si for mye, men dette mer introspektive og til tider dyp personlig fortellende tråd legger virkelig til spenningen, da det store bildet utfolder seg og du kjemper Didact. Det er også mye snakk med mindre karakterer, og selv dette er godt fleshed ut, slik at konsekvente og underholdende personligheter legger til bildet. Enkelt sagt, Halo 4 forteller en kompleks historie med stil og noe flott stemmeopptreden, og akkurat som i den virkelige verden, skjer det flere ting med flere mennesker, alle samtidig. Dette gjør spillet langt mer troverdig.

Fortellingen er også hjulpet av noen flotte slick segues som svalehalehandlingsstadier og suppleres med førsteklasses ansiktsanimasjon og solid voice-over-arbeid.

Halo 4 leverer noen massive steder å spille og miljøene er alt Halo fans har kommet til å forvente. Det finnes trykkfirebrannfekter i nært pakkede miljøer, langdistanse snikskytterfaser som gir deg en god dosering, og alt i mellom. Spillet lar deg også løsne med et misunnelsesverdig utvalg av stridsvogner, våpen og annen destruktiv maskinvare, med mange nye leker og noen gode favoritter av gamle tilbake også.

Det er Warthogs, Jeeps og den massive UNSC tanken. Disse er komplimentert av Mantis biped walker bevæpnet med en salv av raketter, og den gigantiske Mammoth assault kjøretøyet. Dette er ikke så mye et kjøretøy som en gigantisk rullestasjon som er lager til gjellene med FNs soldater, kjøretøy og våpen. Du vil alltid være glad for å se Mammoth blotting ut i horisonten, bare ikke bli fanget foran sine dumme store hjul.

De nye barna i blokken, Prometheans, bringer også et nytt utvalg våpen til bordet, og i tråd med Halo- tradisjonen, skjer alle sammen perfekt i dine dyktige hender. For et sammentreff! Disse våpnene samler seg fra tynn luft, akkurat som magnetisk Lego. Dette ser ganske kult ut, selv om Promethean-våpenkategoriene ganske enkelt aper de som er tilgjengelige fra begge paktene i UNSCs arsenaler.

Prometheans er også et spennende parti. Tilsynelatende eksisterer de som halv ekte, halv digitale "datakonstruksjoner", og derfor dematerialiserer de tilsynelatende til tynn luft når de blåses. Uansett hva de er, er de morsomme å kjempe, med noen flotte angrepsmønstre og kule innovasjoner, som å støtte fliers som svinger over tunge fotsoldater, "strålende" ugjennomtrengelige skjold. Promethean Knights er også dødelige når de bruker sine umiddelbare teleportangrep og materialiserer rett foran deg, klar til å gjøre noen alvorlige melee-skader.

Spillet er mesterlig tempo. Det er intense slag etterfulgt av en dumpe for at du skal gjenvinne din beundring og så går helvete løs igjen, da en planet blåser seg under dine føtter. Den eneste setningen som holdt meg i gang når jeg spilte spillet, spesielt i løpet av de første oppdragene som følte seg mest tradisjonelle, var at dette var "en annen velkomstdose med kjent moro." Mens det er nok av utfordringer og noe nitset sett stykke slag, du føler at du fortsatt jobber innenfor den briljant balansert formelen som epitomiserer Halo 's gameplay. Når det er sagt, fordi handlingen er så engasjerende, vil du ikke tenke på denne kjennskapen en bit.

Halo 4 vil holde deg på tærne. Miljøene er alle bygget for å se bra ut, men gir også en perfekt lekegrind for de fantastiske skriptspillene som er så mye en del av Halo- opplevelsen. Det er interdiction sorties, base forsvar, sysler og rett ut head-to-head firefights og hvis du er noe som meg, vil du elske hvert minutt av det. Ammunisjon er alltid bare lite nok til å sørge for at hvert skudd teller som de siste aliendråper og helsestangen er kritisk.

Det vi ser på er nesten den perfekte Halo 4- kampanje-opplevelsen. Det er noen øyeblikk når du ikke er sikker på hvor du skal være på vei eller hva målet ditt er, men det meste av tiden går Cortana inn med en rettidig melding. Spillet ser også noen ganger deg fast i naturen hvis du utforske kanten av et område. Dette er i verste fall i jungelstadiene. Men kompensasjonen for dette er den rene skjønnheten i dette stadiet, det er fantastisk.

Halo 4 gir også en co-op-modus som vi ennå ikke skal prøve og en multiplayer-opplevelse som ser litt så strålende ut som fans kan forvente.

Kjennelse

En solid kandidat til årets spill og en annen "må kjøpe" opplevelse som vil holde Halo- navnet på toppen av mange ønskeliste.