Gjennomgang: Nikon Coolpix A

Digitale kameraer

Simon Crisp

31. mai 2013

21 bilder

Gizmag bruker litt tid på å teste Nikon Coolpix A

Ved første øyekast ser Nikon Coolpix A ut som et typisk, om litt retro kompakt kamera. Men den inneholder faktisk en stor APS-C sensor, samme størrelse som finnes i de fleste DSLR. Den har også en relativt rask f / 2, 8 18, 5 mm fast linse, som skal gjøre det mulig å ta bilder som rivaler kvaliteten på mye større kameraer. Etter å ha fått en kort pre-release hands-on med kameraet, har vi nå sjansen til å bruke litt kvalitetstid med det for å se om det lever opp til potensialet.

For noen år siden hadde dette vært et nisjeprodukt, men andre store sensorer med fast objektiv som Fujifilm X100-serien, Leica X2 og Sigma DP Merrills har vist at det er et stort marked der ute. Muligens har smarttelefoner også bidratt til å skape dette markedet som folk har blitt vant til å skyte med en fast brennvidde, i stedet for å forvente og krevende zoomer.

Målrettet mot entusiaster, profesjonelle og DSLR-brukere som ønsker å reise lys, synes kompaktkompakten å fokusere på å gjøre noen ting bedre enn å prøve å gjøre alt. Det er klart utformet for å prioritere bildekvalitet, manuelle kontroller og bærbarhet. I mine tester fant jeg at det noen ganger var en passende erstatning for smarttelefonkameraet mitt, og på andre tok det på seg DSLRs plikter.

Specs

• 16 megapiksler
  • DX-format CMOS-sensor
  • Ingen optisk lavpassfilter
  • 18, 5 mm f / 2, 8 linse (28 mm ekvivalent i 35 mm format)
  • 3-tommers LCD-skjerm med LCD-skjerm på 921k
  • Magnesium legering toppdeksel
  • 4 bilder per sekund (fps)
  • Full HD-video
  • ISO 100-6400

For en mer detaljert gjennomgang av spesifikasjonene, sjekk ut vår nyhetsartikkel om utgivelsen av Nikon Coolpix A.

Design og konstruksjon

Nikon Coolpix A er på ingen måte et stort kamera, faktisk er det bare marginalt større enn en standard kompakt. Dette er ganske teknisk når du vurderer hvor mye større sensoren er enn den av sine mindre rivaler. Den inneholder en CMOS-sensor (23, 6 x 15, 6 mm) i APS-C DX-format, sammenlignet med de 2/3-tommers (8, 8 x 6, 6 mm) i høyere komprimer, og de vanligste 1 / 1, 7 tommer (7, 6 x 5, 7 mm) sensor av mange andre mindre kameraer.

Når det er sagt, føles kameraet betryggende tungt og solid når du plukker det opp - men ikke så mye at det blir ubehagelig når du henger rundt nakken. Selv om kameraet også føles pent balansert i hånden, ville det være min eneste gripe at grepstangen kan bli ubehagelig hvis du holder den i lange perioder.

Oppsettet av kontrollene er mest kjent for Nikon DSLR-skyttere. Disse inkluderer behagelig taktilmodus og styringshjul som er kuttet av metall. Med fin detaljering rundt sidene, føler de seg som et godt kompliment til magnesiumlegering toppdekselet. Jeg har aldri vært en fan av billige følelsesmessige plastknapper som stikker ut av en god metallfinish, så denne oppmerksomheten på detaljer er veldig velkommen.

Når du slår på kameraet, strekker objektivet fat litt ut, men dette er en fast 18, 5 mm linse, det er ikke som å slå på et kamera med stor zoom og bevegelsen er minimal, kanskje en centimeter eller så. Det skjer også veldig raskt. Det er en kontrollring rundt linsen for manuell fokus, og fokusinnstillingene (AF, makro og manuell) styres av en bryter på siden av kameraet.

Mens det er hotshoe på toppen av kameraet for en ekstern flash, er det også en noe brå popup-flash. Personlig hadde jeg likt å se dette utelatt og en optisk søker inkludert i sin plass. Jeg vet at det er en valgfri optisk søker tilgjengelig for kameraet, men på US $ 450 kommer det ikke billig og legger til betydelig tungvint masse til enheten.

Bruk og kontroller

Etter at den er slått på, kan Nikon Coolpix A være klar til å skyte veldig raskt, ofte før du er. Det er så fort som en ikke-DSLR jeg har brukt, noe som er en god ting for et kamera som trolig blir kjøpt av folk som er vant til DSLRs hurtighet og lydhørhet.

Som tidligere nevnt, er det mange manuelle kontroller på Coolpix A, og det vil være en kjent opptaksopplevelse for Nikons skyttere. På toppen av kameraet er lukkerknappen forbundet med en kommando og modusvelger. Modusvelgeren gir tilgang til PASM (Program, Blenderprioritet, Lukkerprioritet og Manuell) samt Auto, Scene og to brukeralternativer, som er nesten nok til å gjøre D800 og D4-brukere sjalu.

Ved å trykke på knappen og ringe rotasjonsmetode kan de fleste innstillinger raskt nås og endres. Den mest strålende motsetningen til dette er å få tilgang til filmopptaksmodus (mer om det senere). GUI ser bra ut på 3-tommers LCD-skjerm med 921.000 punkter, og vil også være kjent for tidligere Nikon-brukere, selv om det kan være vanskeligere for nye brukere å navigere. Det er ikke så intuitivt som det på noe som Sony RX100, men får jobben gjort helt bra.

En kontrollring rundt linsevoren gjør at brukerne kan fokusere manuelt, men fordi linseprofilen er så liten, kan den føles litt fiddly i drift og ikke jevn som for DSLR-linser av høy kvalitet. Det er også verdt å merke seg at kameraet glemmer en manuell fokusinnstilling og standardinnstillinger til uendelig når den slås av og på igjen. Dette kan være frustrerende hvis du er en ivrig sonefokuser.

Ved å bruke kameraet, følte jeg meg selv å ønske seg en optisk søker. Hvis jeg skulle kjøpe dette kameraet, ville det sikkert være med den valgfrie DF-CP1-søkeren, (eller et tredjepartsalternativ). Som sådan var jeg også litt skuffet over at jeg ikke kunne finne en måte å slå av LCD-skjermen, heller enn å bare dimming den. Dette betyr at hvis du legger til en hotshoe-søker, vil LCD-en fortsatt lyse mot kinnet ditt.

Det eneste andre litt negative problemet jeg kjørte inn i med kameraet var at det føles at det krever to hender å holde og betjene. Hvor lignende Ricoh GR er designet for å bli brukt i den ene hånden, håndterer Nikon Coolpix A mye mer som en DSLR.

autofokus

Mens jeg har nevnt at Nikon Coolpix A kan være klar til å skyte i dobbelt-rask tid, er det synd at autofokusen ikke lever opp til denne hastigheten. Det er ikke å si det er sakte, faktisk er det raskt for denne typen kamera, det er bare at hvis du kommer fra en DSLR, vil du merke forskjellen.

Autofokus på Nikon Coolpix A er faktisk passende rask i de fleste situasjoner, og dette kommer ikke til å være en gyldig unnskyldning for å savne alt, men det korteste av bildene. Det ser ut til å fungere godt i de fleste lysforhold, men er litt tregere i mørkere situasjoner, og i det hele tatt gjør det uten overdreven jakt.

Subject-tracking AF gjør jobben med å holde motiver i fokus, og det har utført bedre enn jeg forventet når det kombineres med skuddhastighet på 4 fps. Ansiktsgjenkjenning er en annen fokusmodus som fungerte bra, og er et praktisk tillegg til å ha i skyting arsenalen.

Generelt autofokusmodus, kameraet har en minste fokusavstand på 50 cm, men i makro-modus reduseres dette til 10 cm og kameraet fungerer fortsatt godt. Dette betyr at du kan få nær nok til det velsmakende stykket kake for å ta gratis matopptak.

Bildekvalitet

Det er absolutt ingen som bestrider kvaliteten på bildene som dette lille kameraet kan produsere, da de er ganske enkelt nydelige. Takket være den store DX-format sensoren, er det ingen å fortelle dem bortsett fra en APS-C DSLR med en god lins på den. Og gitt de kommer fra et kamera som kan sitte i en jakke lomme, det er virkelig å si noe.

I tillegg til å skape JPEG, kan Nikon Coolpix A vise ut 14-bit RAW-filer som er mye mer tilgivende i etterbehandling. Det er også muligheten til å utføre NEF (RAW) behandling i kameraet for å få bildene dine til å se sitt beste før de eksporteres til en datamaskin. Fordi Nikon utelat det optiske lavpassfilteret, sies det at bilder skal gjøre detaljer bedre, men med mindre du er en pixel-peeper, er det lite sannsynlig å merke forskjellen.

Seksten megapiksler sitter pent på en APS-C-størrelse sensor og er generelt mer enn nok - med mindre du ønsker å beskjære bilder tungt - for å gi detaljerte bilder som kan skrives ut i store størrelser. Den større enn vanlige sensoren betyr også at kameraet er i stand til å utføre bedre ved lite lys enn like store motstykker, med minimal støy som vises til du når høyere ISO-innstillinger.

Bildet ovenfor viser 100 prosent avlinger fra samme bildeskudd på en rekke ISO-er. Mens du kan se små mengder støy som dukker opp fra ISO 640, husk dette viser 100 prosent avlinger. Personlig vil jeg gjerne ringe opp til ISO 1600 uten å bekymre deg for å ha negativt innvirkning på et bilde. ISO 3200 og til og med 64000 kan produsere akseptable bilder under forhold som det tidligere ikke hadde vært verdt å få kameraet ut.

Linse

Linsen på Nikon Coolpix A er muligens det mer kontroversielle aspektet av kameraet. Det faste 18, 5 mm-objektivet gir tilsvarende 28 mm i 35 mm-format, som mange anser å være en mellomliggende brennvidde. Noen gatefotografer vil argumentere for at det er for bredt, og foretrekker en mer vanlig 35 mm-linse (i 35 mm-format) mens andre sier at den ikke er bred nok til landskap.

Personlig, jeg liker ikke brennvidden. Jeg skyter ofte med en 28 mm på min full frame DSLR, så det føltes kjent. Og fordi dette objektivet har blitt spesielt designet for kameraet og optimalisert for DX-format CMOS-sensoren, virker det veldig bra. Konstruert av syv elementer i fem grupper, er det veldig skarpt og lider minimal forvrengning. Ved å bruke en syvbladig irismembran, kan bilder som er tatt med større blenderåpninger, ha en behagelig bakgrunnsskarphet.

Dette bringer meg til en annen felles kritikk av Coolpix A, at linsen bare er f / 2.8. Noen ville ha likt linsen til å ha vært f / 2 eller til og med f / 1.8 (noe som gir grunnere dybdeskarphet og bruk i svakere situasjoner). Hvis kameraet hadde en 35 mm eller 50 mm tilsvarende lins, ville jeg ha blitt enige om at en raskere linse ville vært et bedre valg. Men på 28 mm tilsvarende tror jeg f / 2.8 fungerer fint, og størrelsen på avstanden til en raskere linse kunne ha gjort kameraet for stort.

video

Jeg testet nesten ikke filmopptaket på Nikon Coolpix A, ikke på grunn av noen puristfotografitendenser, men fordi, som nevnt tidligere, er det ikke så lett å få tilgang til filmmodus. Det er ingen dedikert fysisk tilgang til den - den er begravet i menyen - og som et resultat jeg nesten glemte det helt.

Til slutt setter jeg opp funksjonsknappen foran for å gi meg raskere tilgang til det via skytemodus. Mens kameraet er i stand til å ta opp full HD-video på 30/25/24 fps og har innebygde stereomikrofoner, er det ingen lydinngang, og jeg personlig fant den faste linjen mye mer av en begrensning for filmopptak enn å skyte stills.

Sammendrag

• Stor sensorstørrelse
  • Høy byggekvalitet
  • Nikkor-objektivet er skarpt og raskt
  • Skriver RAW eller JPEG
  • Store kamerabilder ut av et låsbart kamera
  • Dyrt i forhold til rivaler
  • Mangel på optisk søker
  • Fast 18, 5 mm objektiv kan være et problem for noen

Hvis du har store nok lommer - både når det gjelder penger og fysisk plass - kan $ 1.100 Nikon Coolpix A være kameraet for deg. Det er nettopp erstattet Sony RX100 som min favoritt pocketable kompakt digitalkamera. Men det er ikke et kamera for alle. Den har en fast linse, og lengden på det faste objektivet betyr at kameraet har et veldig spesifikt publikum.

Hvis du er en del av det målmarkedet, fordi du ikke har en fast 28 mm tilsvarende lins, kan Coolpix A være overraskende allsidig. Dens diskrete styling gir det åpenbar appell som et gateskytingskamera, men det er også flott for noen som verdsetter bildekvaliteten og ønsker å reise lys. Vidvinkellinsen gjør kameraet også bra for å skape familie sammenkomster, innendørs eller til og med landskap.

Ting som virkelig imponerte meg om kameraet, inneholdt den robuste byggekvaliteten, den underdimensjonerte utformingen, og den store: den store bildekvaliteten. Ser du tilbake på bilder, ville du egentlig ikke vite om de hadde blitt tatt på dette eller en betydelig større DSLR.

Min eneste virkelige skuffelse med Coolpix A var autofokushastigheten, som egentlig ikke kan være så mye av en klage som den fortsatt er mer enn tilstrekkelig som den er. Det er ikke å si at kameraet er ellers perfekt. En avlingmodus som gir en 35 mm ekvivalent ville vært fint (som Ricoh GR), og det kunne blitt gjort enda mer nyttig med en større oppløsning. Det er også mangelen på innebygd optisk søker, men jeg vil ikke gå inn på det igjen.

Tydelige sammenligninger kan gjøres med Fujifilm X100s (som har en 35 mm tilsvarende lins og flere fysiske kontroller, men er større) og Ricoh GR (som har nesten identiske spesifikasjoner og en mindre prislapp). Og hvis du ser på Coolpix A så har du kanskje også sett på Leica X2, Sigma DP Merrills og fullrammen Sony RX1.

Alt i alt er Nikon Coolpix A et flott kamera: en stor sensor i en kompakt kropp og med en god kvalitetslinse. For meg har kvaliteten på et fast objektiv mer appell enn en zoom, selv om en 35 mm ville passe meg bedre. Men er det verdt $ 1100 spørpris? Bare du kan svare på det.

Produktside: Nikon Coolpix A

Nikon Coolpix A inneholder en stor APS-C-sensor, samme størrelse som finnes i de fleste DSLR-er

GUI ser bra ut på 3-tommers LCD-skjerm med 921.000 punkter Nikon Coolpix A