Gjennomgang: Peavey AT-200 gitar med Auto-Tune-teknologi

MusicReview

Paul Ridden

13. februar 2013

14 bilder

Arbeider i strengene før jeg plugger AT-200 for første gang - det føles godt i hendene

Gizmag har fulgt utviklingen av Antares Auto-Tune for gitar teknologi med stor interesse siden den først ble retet i mai 2011. I januar 2012 ble den lansert i to gitarer på Winter NAMM-showet, men bare en av dem har faktisk gjort spranget til produksjon. Peavey släppte sin AT-200 som i fjor kom til slutt, og jeg har brukt de siste ukene i selskapet med denne spillskiftende gitaren mens du også snakker med noen av de som er involvert i utviklingen.

Auto-Tune-teknologien er kanskje mest kjent for den slags vokal manipulasjonssykkel fra T-Pain, Cher og Kanye West, så vel som sin del i kontroversen rundt den utbredte bruken av tonejustering generelt. Da Antares kunngjorde sin intensjon om å utvikle en versjon for den elektriske gitaren, begynte bakken å våkne og bruddene begynte å dukke opp i selve stoffet i den ellers stabile, ultra konservative verdenen av din profesjonelle øksmann. Vel, egentlig ikke, men en klar meningsforskjell fortsetter i dag.

Med dette er tankene, har jeg ikke begrenset min gjennomgang av Peaveys AT-200 til å bare spille med alt som Auto-Tune-teknologien for tiden har å tilby, jeg har også nådd ut til musikere, produsenter og soverom spillere for deres tanker om den første produksjonsgitaren som har denne tonehøydekorrigeringstrollen. Først, skjønt ...

Hva er i boksen?

• Peavey AT-200 elektrisk gitar
  • To sekskantnøkler
  • Fire AA-batterier
  • Hurtigstartveiledning
  • CD med eierens håndbok og programvare (Peaveys ReValver HP SE digital amp modellering sim og den mektige Reaper DAW fra Cockos)

Selv om det er bedre kjent for sine forsterkere, har Peavey produsert gitarer siden utgivelsen av T-Series-modellene i slutten av 1970-tallet / begynnelsen av 80-tallet (min første dukkert var imidlertid med det merkelige utseendet - men flott - Razer, og senere en Tracer super-strat). Selskapet samarbeidet med Eddie Van Halen for å produsere en linje med signatur EVH Wolfgang gitarer i 1996, og mer nylig med motorsykkel designer Eric Buell for Mike Stone Signature MS-1.

Hvor gitarfabrikanter AxCent og Gibson har flammet en sti for maskinvarebasert selvinnstilling av gitaren, har Peavey valgt å bevege seg i en bestemt mer digital retning ved hjelp av Antares. Før vi tar et kort forkast i det turbulente vannet i spillerens mening, la oss se på hva AT-200 bringer til bordet når det gjelder spesifikasjoner.

Innsiden og ut

AT-200 har en solid basswood kropp med en gjennomgående strømproduksjon og enten svart eller rød finish. På forsiden finner du Peavey USAs egne humbucking pickups toppet av solide deksler, en Tone pot som er trykket ned for å aktivere Auto-Tune DSP og trukket opp for passiv pickup utgang, en volumknapp som er presset ned for å engasjere String Tune og Solid Tune, og en 3-veis pickup velg bryter. Det er et grønt LED-lys over nakkeopptaket for å angi om Auto-Tune-systemet er aktivt eller ikke, og batteriboks rundt ryggen for å ta de fire AA-batteriene som trengs for å koble Auto-Tune-kretsen.

Som du kan se fra bildet ovenfor, viser fjernelsen av bakplaten Auto-Tune-systemet, sammen med ledninger, potter og tilkoblinger til 8-pinners DIN inn / ut-port og en 0, 25-tommers lydutgang på kontakten tallerken. All maskinvaren - som støpebroen og forseglede støbt tunere med et girforhold på 15: 1 - er i svart, og et palisanderfingerbrett sitter på toppen av den 24, 5-tommers skalaen på 25%

Det store skillet

Et perfekt eksempel på denne polariseringen av oppfatning kommer i form av ex-gitarister fra psykedelisk rockband Plan 9. Filmskaperen og musikeren John DeVault ønsket velkommen den nye teknologien, men kunne se at perfekt tuning og intonasjon kanskje ikke passer til enhver smak eller stil .

"Jeg er sikker på at for noen typer musikk som blues og garasje rock det vil trolig høres unaturlig - for perfekt, " deVault fortalte oss. "Men for andre typer, spesielt de som involverer elektroniske instrumenter, ville det være et pluss. Jeg er nysgjerrig på å se hvor bra og hvor raskt det kan rette tonehøyde for raske soloer og raskt skiftende akkorder. "

"Intonasjon er et stort problem for de fleste gitarister, " fortsatte han. "Selv etter at en gitar er satt opp, er det vanligvis litt svakt problem. En akkord som høres bra ut i en posisjon, høres ikke helt riktig i en annen. Noen ganger er det litt utelukket som en del av gitarens karakter . Noen ganger er det bare en smerte i rumpa. Det ville vært fint å ha en gitar som virkelig er helt i orden hele tiden. "

En gang bandmate Tom Champlin (for tiden spiller med The Ruffinators), derimot, er ikke så opptatt.

"Elektriske gitarer har jobbet ganske bra de siste 40 eller 50 årene slik de er, " sa han. "Jeg er egentlig ikke en fan av gitarer som gjør ting av seg selv. Hvis jeg skal endre tuningen, vil jeg heller gjøre det selv. Jeg liker gitaren min så enkelt som mulig, og jo mer gadgets og klokker og fløyter du legger til det er bare en annen ting å gå galt senere. Når det kommer til gitar-signalkjeder, jo mindre skit signalet må gå gjennom det bedre. "

"Jeg er sikker på at denne teknologien vil bli standard i ikke for fjern fremtid, " han innrømmet. "Kanskje snart vil de komme opp med en gitar du ikke engang må virkelig spille. Bare koble den til en forsterker, sett den på et stativ og sitte i baren. På slutten av natten kan du prute med klubbens eier om penger og gå hjem. Bra konsert! "

Andre var enda mindre mottakelige for den nye teknologien, inkludert multi-instrumentalist, arbeidsmusiker og mastering studio eier Bill Bairley.

"Hvorfor skulle jeg betale for en funksjon som automatisk tuning? " Spurte han. "Gitaren er i utgangspunktet utelukket noen få cent i visse stillinger, det er det som gjør det høres ut som en gitar og ikke en gitar patch på et tastatur. Hvis noen kommer inn i mitt studio med et instrument med dårlig intonasjon, de må ikke bruke en av mine. Ingen seriøs musiker ville ha et instrument som det å spille inn med. Uansett, denne gitaren kunne gi deg alternative stillinger raskere, men gitarer finnes allerede som gjør det, og at digital manipulasjon ikke høres nøyaktig til min ører. Jeg kan høre det hver gang. "

"Det er en del av gitaropplevelsen, " sier han, "å klargjøre tuningpinnene mellom sanger som trengs eller ikke. "Det gir ørene en liten pause, og et sted å prøve ut dårlige vitser. "

Selv om begrenset plass hindrer meg i å dele meninger fra alle jeg snakket med, vil jeg gjerne lukke denne delen med noen tanker fra sanger, sangskriver og produsent Johnny Warrent - som faktisk gikk den ekstra mile og arrangert for en AT-200 live demo med hans lokale Peavey-rep, før han delte på instrumentet.

"Jeg liker passformen, ferdig og følelsen av denne gitaren, " nevnt Warrant. "Nakke og fret skalaen er komfortabel med 24 frets i stedet for 21 eller 22. som gitar, uten auto-tune funksjonen, det er et godt kvalitet instrument. Pickups er vennlige etter min smak og i seg selv er dette en solid gitar. Jeg likte ikke å forlate det uten å stole på og stole på automatisk justering for å rette opp banen. Jeg kan høre eller føle den akustiske verdien av utgående melodier. Enhver musiker verdt et sett med strenger ville ha sunn fornuft til tune gitaren først. Når gitaren er innstilt, er auto-tune egentlig ganske morsomt å leke med. "

"Jeg likte drop tunings og baritone tunings som harmonisk bolig av akustiske notater fortsatt passer det du spiller, " han fortsatte. "Muligheten til å bytte innstillinger i en sang gir deg endeløse bly-solo-evner. Du kan spille i samme former og steder på nakken, uavhengig av nøkkel. Det var spennende. Strengene beholder også spenningen, uavhengig av hvilken tuning du bruker. Peavey AT-200 er en enkel å bruke, morsom å spille, allsidig verktøy. Tommelen opp fra denne cowboyen. "Det er ingen frykt for å vri på nakken din eller slå en streng. "

Bevæpnet med mange kulepoeng å se på, var det på tide å se for meg selv hvordan Peaveys nye baby faktisk utførte.

Innbydende fremtiden

AT-200 er en god, solid, godt laget gitar som føles bra i hendene og på litt over 3 kg er ikke for tung rundt halsen. Selv om tonen på en gitar er veldig mye et spørsmål om personlig preferanse, fant jeg dette instrumentets humbucking pickups (i passiv modus) gir en fin fett lyd med tilstrekkelig variasjon mellom bro, begge og nakke-bryterposisjoner for å tilfredsstille det meste av min blues / rock og jazz / funk stemninger.

Med batterier lastet, og strengene ble litt avstengt fra tonehøyde (til en annen grad på hver streng), var jeg klar til å engasjere Auto-Tune for første gang. Systemet aktiveres ved å trykke ned toneknappen. En jevn grønn LED indikerer at kretsen er aktiv. Hvis strengene er ute med fem trinn eller mer, vil Auto-Tune-systemet minst slite og sannsynligvis ikke virke som forventet, slik at du trenger å huske på dette hvis du, som meg, har tenkt å eksperimentere med ut av tune strenger.

For å digitalisere gitaren i tune, må du strumme alle seks strengene og deretter trykke på tuningknappen. Det er en scooping-lyd som Auto-Tune-systemet bringer strengene til tonehøyde, og LED-lampen blinker også. Det er det. Jobben er gjort.

Hvis du blir plaget av lyden, kan du enten velge og stille en streng om gangen eller skru ned volumknappen til null. Auto-Tune vil fortsatt fungere.

Som notert av Johnny Warrent under teststasjonen, vil spillerne sannsynligvis ønske å holde AT-200 så nær som mulig, selv når de bruker Auto-Tune-systemet. Hvis du ikke gjør det, og din forsterker ikke er høyt nok til å drukne ut den akustiske lyden av strenger som blir plukket, vil du raskt trette av det ubehagelige ut av fase lyd som resulterer. Heldigvis var utgangen på min Vox tube amp høy nok til å sikre minimal sonisk ubehag (selv om mine naboer ville trolig være uenige).

Første spill

Det første jeg la merke til om det aktive Auto-Tune-systemet var en senking av det totale utgangsvolumet fra gitaren. Jeg tok opp spørsmålet med Peavey Europes produktdemonstratør Tom Allen, som med vennlig hilsen ga teknisk støtte i løpet av revisjonsperioden.

"Ja, det er en dråpe i volumet når Auto Tune-systemet er aktivert, " sa han. "Antares er klar over dette, og det skal være en gratis oppdatering innen kort tid, som vil være tilgjengelig fra Auto Tune-websiden. "

For å få fastvareoppdateringen på gitaren for øyeblikket, trenger du å ta et MIDI-grensesnitt sammen med en MIDI Y-kabel, men en dedikert enhet kalt breakout-boksen vil bli gjort tilgjengelig for kjøp fra Peavey neste måned.

Jeg dunket ut noen kraftkord, etterfulgt av noen mer intrikate mønstre på forskjellige stillinger på nakken og behandlet meg selv til (ganske) litt noodling. Jeg må innrømme at jeg er hensiktsmessig imponert over hvor ubehandlet (eller ikke for digitalt ren og presis) den behandlede utgangen hørtes, og den lette som systemet syntes å håndtere forsettlig vibrato- og strengbøyer.

"Nåværende terskel for Solid-Tune er fra 15 cent under et notat til 20 cent over, " Marco Alpert fra Antares bekreftet. "Dette betyr ikke at du ikke har subtile vibratoer. Hvis din faktiske vibrato er fra -20 til +25 cent, for eksempel, ender du med en veldig subtil vibrato, omtrent ± 10 cent eller så ( avhengig av hastigheten på vibratoen din), ikke en med en 45 cent rekkevidde. "

Hvem ønsker å være en bass spiller uansett?

Jeg har allerede sett fra videoen tidligere i denne anmeldelsen at det var mulig å ringe inn alternative stillinger uten så mye som å berøre pinnene, og var ivrig etter å prøve det for meg selv. Fretting den lave E-strengen i den andre posisjonen og strumming alle strengene mens du aktiverte String-Tune ga meg slipp D, inkludert B- og topp-E-strengene ved den andre freten, tilbød DADGAD, og ​​en stang av alle strengene ved den femte kranken ga meg en baryton gitar. Forflytting lenger opp i nakken før fretting gjorde det også mulig å spille bass på seks-strengene.

Evnen til å nesten umiddelbart endre tuning midt sang uten å miste strengspenning var ganske øyeåpner, jeg kan fortelle deg. Enda mer imponerende var muligheten til å splitte tuningen av gitaren - slippe bunnene E og A strenger og forlate de andre på tonehøyde, for eksempel. Bariton og standard kjører på samme gitar ... søt.

Jeg gleder meg også til å rote rundt med gitarens virtuelle capo-funksjon, men det var dessverre ikke å være. Som det står for øyeblikket, gir AT-200 bare spillere mulighet til å slippe, snarere enn å heve, strekningen av en streng.

"Det er ingen måte å capo opp på grunngitaren (bortsett fra en faktisk capo), men det vil være med funksjonspakkene og vårt nye Fret Control system, " forteller Alpert.

I de få ukene jeg har spilt med AT-200, har jeg hatt mulighet til å prøve gitaren i forskjellige innstillinger - inkludert et lite soverom og en stor lukket hall - og har bare ett problem. For den mulige skuffelsen til dens detektorer er det ikke utgangssignalet / tonen eller Auto-Tun DSP, det er levetiden til de medfølgende batteriene.

"Med gode alkaliske batterier ser vi ca. 10 timers batterilevetid ut av de som er i konstant bruk, og med et system som er deaktivert (eller gitarledningen unplugged) når den ikke er i bruk, er det en svært brukbar batterilevetid, "sa Allen. "Imidlertid bruker jeg litiumionbatterier meg selv og disse varer godt 20 timer. Mye bedre valuta for pengene. "

Bunnlinjen

Noen av de folkene jeg har snakket med i gjennomgangsprosessen, har uttrykt bekymring for at Auto-Tune-teknologien vil gi et legion av spillere som ikke klarer å ordne en gitar på riktig måte, eller vil ikke engang vite hva et utilsiktet instrument høres ut som. Selv om det er en mulighet for dette, tror jeg egentlig ikke på at denne teknologien vil lede oss.

"I motsetning til Auto Tune-pluggen for vokal som faktisk hjalp folk med å synge, " sa Allen, "er etos bak Auto Tune for gitar det at det er et system for å fikse problemet med fysisk innstilling og problemene som kan bringe - for eksempel intonasjon (som aldri kan være 100 prosent perfekt på en gitar). Da dette systemet kontinuerlig overvåker intonasjonen, hvis det er subtile endringer i varme / fuktighet / strengspenning som kan føre til at gitaren slipper ut, så vil Solid-Tune holde gitaren i tune. Ikke bare dette, men det kommer til å lyde overalt i nakken. "

Som sagt tidligere, ved lavere (praksis) utgangsvolum, kan AT-200 høres ganske rart hvis strengene er ute av tune og forsterkeren kaster dem ut på banen. Denne out-of-phase støyen oppmuntret meg til å fysisk bringe strengene i tune, og jeg mistenker at andre spillere vil føle seg på samme måte. Systemet synes sikkert å gi flere fordeler hvis instrumentet er i (eller nær) tune når Auto-Tune er aktiv.

Jeg har opplevd en god negativitet mens jeg snakker om den modige nye verden som Auto-Tune for gitarteknologi har å tilby, noe som Peavey Europes produktdemonstrator også har møtt.

"Som enhver ny teknologi er det en rimelig grad av kynisme fra den gamle gitaristens vakt, " fortalte Allen meg. "Dette er heller ikke hjulpet av det faktum at selvstendige gitarer, for eksempel roboten 's, ikke alltid har jobbet ganske som folk forventer, og de har ikke fått en stor mengde fans. Jeg lager alltid sikker på at alle er klar over at dette ikke er tilfellet med AT-200 - det er ingen bevegelige deler overhodet, og tuningssystemet er øyeblikkelig og nøyaktig! For å være ærlig, når folk tar hendene på den fysiske gitaren og begynner å bruke systemet, enhver tvil forsvinner raskt, og på ingen tid lurer de systemet for å skape alternative innstillinger og se systemets fulle potensial. "

Jeg har virkelig likte tiden med AT-200. Høydepunktene er å være i stand til nesten umiddelbart å bytte tuning midt sang, noe som jeg ikke ville normalt vurdere, men denne gitaren gjør eksperimenter så mye moro, det er veldig vanskelig å motstå. Jeg har spilt basgitar og rytme på samme gitar samtidig. Jeg har falt til en favorisert lysgitarinnstilling for en pause og deretter tilbake igjen uten å tenke på det, og den (om enn simulerte) perfekte intonasjonen fra Solid Tune har gitt meg et frihetsnivå for fingrene som bare ellers ville være mulig etter regelmessige besøk til min luthier.

Auto-Tune-teknologien vil absolutt ikke være til alles smak, men jeg vil si at "ikke slå den til du har prøvd det." Som effektpedaler, EBUer, capos og whammy barer, Auto-Tune-systemet er et verktøy. Det er der hvis du vil bruke det, men ingen tvinger deg. Når det er sagt, anbefaler jeg at du sjekker ut hva denne gitaren, og dens Auto-Tune-kretser, kan gjøre for deg.

Selvfølgelig, på tidspunktet for skriving, har Antares bare gitt ut den første av funksjonspakkene som lar brukerne utvide på funksjonene og tonene som allerede er tilgjengelige med grunngitaren. I mellomtiden er Peaveys bryteboks satt til å bli medlem i neste måned, som vil tilby en ikke-batterikilde for Auto-Tune-systemet og åpne instrumentet opp til MIDI-kontrollen. Så, kanskje det beste er fortsatt å komme.

Produktside: AT-200

Peavey AT-200 leveres med fire AA-batterier, to heksetaster, en hurtigstartguide og litt programvare

Formen og størrelsen er ikke langt fra min Jackson Super Strat