Gjennomgang: Xbox One

GamesReview

Chris Wood

25. november 2013

6 bilder

Microsofts forventede nye konsoll er endelig kommet

Ventetiden til Microsofts neste generasjonskonsoll avsluttet endelig på fredag ​​med systemets globale lansering. Vi vet allerede at mer enn en million Xbox One er solgt i de første 24 timene på salg, men spørsmålet gjenstår - er den nye konsollen verdt prisen på oppføring?

Systemet hadde en steinete start. Etter en betydelig kontrovers reverserte Microsoft konsollen sin alltid online og brukte spillpolitikk, og siden det har systemet blitt sakte på grunn av sin konkurrent. Les videre for våre første inntrykk av den nye konsollen.

Ut av boksen

Microsofts boxy nye konsoll er betydelig større enn sin rival. Mens strømforsyningen er innebygd i Sony PlayStation 4, kommer Xbox One, som sin forgjenger, med ekstern strømkilde. Gitt de overopphetingsproblemer som plaget Xbox 360, er det sannsynlig at Microsoft satte kjøling før størrelsen på det nye systemet.

Konsollen er litt større enn den opprinnelige Xbox 360 som lanserte tilbake i 2005, og til tross for systemets størrelse ser det splittede matt / glanset designet seg veldig glatt ut. Konsollen er også roligere enn vi er vant til, og selv når du kjører krevende spill, var systemets fans nesten stille, en velkommen endring fra lanseringen 360-systemet.

Mens Sony valgte å fullføre sin kontroller denne gangen, er Microsofts endringer litt mer konservative, internaliserer batteripakken, omformet D-Pad, krympet tommelstikkene og satt rumblemotorer inne i utløserne. Alle disse endringene er til det bedre, med de nye D-Pad og "Impulse " utløserene er de mest merkbare endringene. Microsoft har forbedret seg på den allerede gode Xbox 360-kontrolleren, med gode resultater.

Som nevnt ovenfor er systemet mye større enn konkurransen. Vi kan ikke vise deg en direkte sammenligning med PS4 da vi ikke får hendene på en til den europeiske lanseringsdatoen neste uke, men du kan se sammenligninger med Wii U og PlayStation 3 slank nedenfor.

En humpete start

Det første du trenger å gjøre med din nye Xbox, er å laste ned en ganske heftig dag en oppdatering. Dette ser ut til å bli normen i bransjen, med både Wii U og PS4 som krever lignende patcher. Det er mindre irritasjon som gjør den første timen eller så med det nye systemet noen gang så lite antiklimaktisk. Når oppdateringen er fullført, er oppsettet ganske raskt, og du vil treffe systemets dashbord innen et par minutter.

Brukergrensesnittet på Xbox One er ekstremt slank. Flisdesignen gir mye mer mening for Xbox enn det noen gang har på Windows 8, og det er raskt og visuelt behagelig å flytte mellom applikasjoner. Ja, alt ser veldig firkantet og uunngåelig blokkert, men det ser også vakkert ut.

Det er her Kinect går inn. Etter overraskende liten oppsettstid kan du begynne å bruke talekommandoer for å bestille den nye konsollen din, selv om resultatene ikke alltid er stjerne. Selv om stemmekontroll virker mesteparten av tiden, var det anledninger der jeg måtte repetere meg mange ganger for å få systemet til å svare. Kinect er også overraskende strenge i hva den vil gjenkjenne som en kommando på dette punktet. Du vil ikke kunne si "Xbox home" i stedet for "Xbox go home", og det vil bare gjenkjenne hele spilltitlene. Å si "Xbox gå til Assassin 's Creed IV Black Flag " blir gammelt ganske raskt.

Når det er sagt, når Kinect fungerer, føles det som magi. Jeg ble raskt vant til å fortelle systemet "Snap TV" hver gang jeg fant meg selv stirrer på en laste skjerm eller venter på en multiplayer kamp for å starte, og jeg er ikke sikker på at jeg vil bli lei av å gå inn i stuen og si "Xbox on. "

Systemet leveres med Kinect-sensoren

Spillinstallasjoner er obligatoriske på Xbox One, men jeg fant også at hver tittel jeg spilte krevde en ganske stor oppdatering. Ikke bare innebar dette at jeg brukte en stor del av min første dag med systemet venter på oppdateringer og installasjoner, men på grunn av mangelen på en separat nedlastingsfremdriftslinje ble jeg helt etterlatt i mørket om hvor langt gjennom prosessen jeg faktisk var. Det er også ganske bafflingly, ingen måte å se på hvor mye plass som er igjen på systemets harddisk.

spill

Mens konsollen kan falle litt ut av porten, er systemets spillopplevelse ekstremt solid. Historisk sett er det rimelig å si at konsollen lanserer bare hint på et system 's potensial - bare se på kvaliteten på PlayStation 3 og Xbox 360 lanseringsspill i forhold til nyere titler som Bioshock Infinite eller GTA V. Med dette i tankene, er jeg glad for å rapportere det ser frem, Xbox One har en ganske god posisjon.

Generelt sett var hoppet i kvalitet mer betydelig enn jeg forventet. Mens kryssgenerering titler som Assassin 's Creed IV eller FIFA 14 har blitt oppgradert til neste generasjons system, er det titlene som ble laget for den nye maskinvaren som virkelig rettferdiggjør tidlig adopsjon. Dead Rising 3, Capcom 's humoristiske ta på post-apokalyptiske California pakker så mange zombier inn i gatene at det er utkonkurrert å forestille seg at det kjører på siste generasjoner. Og selv om bildene ikke er i tankene, er de fortsatt et steg opp av det som var mulig før.

Til tross for forskjellige meninger om spillet i Ryse: Romas sønn (jeg er personlig fan), er spillet en grafisk vidunder. Med tanke på at dette er en lanseringstittel for systemet, hva utvikler Crytek har levert med Ryse er fantastisk. Ansiktsanimasjoner og bevegelser er forstyrrende, virkelige, og teksturer og miljøer er detaljerte, glatte og overbevisende.

Når det gjelder tredjeparter, er det som tilbys ved lanseringen, om hva jeg forventer av PC-versjoner av multiplattformtitler (disse er vanligvis versjoner jeg plukker opp), mens første partyspill (spesielt Ryse ) tar ting et skritt videre.

TV-integrasjon og One Guide

Xbox One har en ekstra HDMI-port på baksiden som lar deg kjøre kabelen eller satellitt-boksen gjennom den. Dette lar deg kontrollere hva du ser på med talekommandoer, og gir øyeblikkelig bytte mellom spill, TV og andre medier.

Dette er en av systemets morderfunksjoner. Det føles godt å fortelle konsollen din å «gå til TV» mens du venter på et spill å installere, eller å hoppe inn i et spill under en annonsebrudd. Dessverre er systemets OneGuide, en elektronisk programguide (EPG) som kombinerer TV-kanaler og on-demand-tjenester i en enkelt interaktiv guide, ikke tilgjengelig i Storbritannia ved lansering, noe som betyr at min erfaring med systemet Medias funksjonalitet er litt ufullstendig.

Når det er sagt, var jeg i stand til å sette opp konsollen for å kontrollere min LG TV og kjørte Sky + HD-boksen gjennom HDMI uten problemer. Selv uten OneGuide, legger det virkelig noe til underholdningsoppsettet ditt.

Wrap-up

Microsoft prøver å gjøre noe dristig med Xbox One. Konsollen vil ikke bare ha et sted i underholdningsoppsettet, det vil være sentralt i det. Den ønsker å styre TVen din og din kabel / satellittboks, og den vil gi deg nye måter å bruke dem på. Det er en overbevisende visjon, og det er en som Xbox One kommer svært nær å realisere.

Som et spillesystem er Microsofts nyeste veldig, veldig solid. Utførelsen og utvalget av lanseringstitler er imponerende, og alle som har bekymringer over systemets kraft i forhold til konkurransen, bør tilbringe litt tid med Ryse: Romens sønn .

Det er i konsollets ekstra funksjoner at sprekkene begynner å vises. Kinect talestyring er også hit og savner på dette punktet, og dens tolkning av kommandoer er for streng til å føle seg brukervennlig. UIs mangel på både lagrings- og nedlastningsverktøy er forvirrende og til tider frustrerende, og mangelen på OneGuide-støtte i Europa (og andre markeder utenfor Nord-Amerika) er skuffende - Microsoft har bekreftet at det ikke kommer til å ankomme Storbritannia til "neste år. "

Imidlertid er ingen av disse problemene unfixable og gitt forbedringene vi så i Xbox 360 's grensesnitt i løpet av den lange levetiden, er det sannsynlig at Microsoft vil være aktiv i å trene kinks. I tillegg, på grunn av systemets gode spillytelse, har de andre problemene en tendens til å falme inn i bakgrunnen. Det er også verdt å merke seg at bruk av ekstra funksjoner som HDMI-passthrough og Kinect er helt valgfritt, selv om du kanskje bryter opp systemets høye prislapp hvis du ender opp med å koble Kinect.

Samlet, på dette punktet er det enkelt å anbefale Xbox One. Det er en flott spillmaskin, og det legger virkelig til noe under underholdningsoppsettet ditt. Xbox One er tilgjengelig nå for US $ 500.

OPPDATERING (18. mars 2014): Microsoft har annonsert at Xbox One vil bli tilgjengelig på 26 ekstra markeder i september i år.

Systemet leveres med Kinect-sensoren